Upplyst och Genomlyst - en blogg om röntgensjuksköterskestudier

2014-01-19
21:13:57

Reflektioner över termin 1 (Del 2)

Efter VFU kursen hade vi tre intensiva dagar i vetenskapligt förhållningssätt. Första gången som vetenskap lärs ut så här på KI (förut var det endast en större kurs i vetenskaplig metodik precis innan kandidatuppsatsen skulle skrivas vilket upplevdes som en chock för många och det kan jag förstå).

 

Många tycker också att vetenskap är tråkigt och meninglöst och något som dem som vill börja forska kan läsa bara dem slipper. 

 

Som den högskoleveteran jag börjar känna mig som så har jag börjat uppskatta vetenskapskurserna dock. Vill man bli röntgensjuksköterska så ingår det att också bli akademiker. Men akademiker kan ju låta så fult och intetsägande. Vad är meningen med det?

 

Mening är att kvalitetssäkra vårt yrke och dess utveckling. Att googla för svar på problem är inte att förakta men det kommer inte räcka hela vägen fram. Du måste lära dig att tänka kritiskt på riktigt. Inte bara källkritiskt. Du behöver kunna ta till dig ny forskning och värdera dess betydelse för dig och ditt arbete. Det behövs ett strukturerat kritiskt tänkande ute på sjukhusen för annars kommer utvecklingen att stagnera och saker som potentiellt skulle kunna förbättras missas och patienten blir lidande men även personalen!

 

Så med denna lilla föreläsning vidare till denna första minikurs som förhoppningsvis ska lära oss detta.

 

Eftersom det var första gången kursen gavs så var vi försöksråttor. Det märktes tyvärr men jag tyckte nog till slut ändå att den var bra. Vi fick en inblick i radiografi (som är vårt huvudämne) som forskningsämne och det var mycket bredare än vad jag hade kunnat trott. Vi får hoppas att dem finslipar genomförande till senare klasser dock.

 

 

Sedan kom sista anatomi och fysiologi kursen. Mer fysiologi kändes det som i denna vilket gjorde det svårare för mig. Transport och Reproduktion var namnet så det handlade om cirkulationssystemet med hjärta och lungor. Samt också njurarna och urinvägarna. Mest lärorikt för mig var dock föreläsningen i reproduktionen. En så otroligt mycket mer seriös föreläsning om detta än vad som tyvärr bjöds på Sophiahemmet (denna kritik är tyvärr riktig så att säga). Det var så fnittrigt för oj så pinsamt det tydligen var med de manliga könsorganen. Den föreläsning var också väldigt kort, spermatogenesen (hur spermier produceras och mognar till färdiga spermier) eller ovariecykeln (ägglossningen och menstruationen typ) tror jag inte vi gick in på alls. Så det var skönt att få bättre koll på allt detta nu. Det var också intressant att lära sig mer om befruktningen, graviditeten och fosterutvecklingen.

 

 

 

Sista kursen var Radiografisk Metodik 1. Indelad i två moment var det mot slutet av året och början av ett annat dags att sätta sig in i fysikens värld. Mera precis strålningsfysik och dess applicering i röntgenundersökningar. Hur påverkar det bildar genom att ändra på strålning på olika sätt? Svårt javisst men inte alls omöjligt! Dessutom riktigt roligt vilket hjälper när man känner sig dum efter att ha läst samma mening tio gånger.

Lite ihärdigt pluggande och envishet så brukar man dock ta sig igenom det mesta. Det var inga ekvationer som man måste förstå och kunna räkna med utan som mest känna igen och ha ett hum om vad det beskriver. Jag var positivt överraskad över hur bra det gick för klassen i denna tenta! Kul! (Jag vill ju ha med mig så många som möjligt till termin 3 då hela termin 1 måste vara klar).

 

I moment två i denna kurs gick vi igenom de olika modaliteterna som en röntgensjuksköterska kan arbeta med (MR, DT etc.). Eller när jag säger gick igenom...nja jag gillade inte upplägget på denna kurs tyvärr. Det blev ganska bra i slutändan men hade kunnat varit mycket bättre (vilket påminner mig om att jag måste göra kursutvärderingen för denna kurs, tack blogg!).

 

Vi blev indelade i grupper och varje grupp fick varsin modalitet som dom skulle göra ett arbete om. En skriftlig inlämning, en muntlig redovisning och en poster skulle göras! Det kändes lite väl mycket att trycka in i knappt två veckor. Samt att det oklarheter om vad som var det riktiga fokuset. Många, kändes det som, la mycket krut på inlämningen (inklusive min grupp) att vi inte var särskilt väl förberedda för den muntliga redovisningen. Den blev till slut ganska så bra och rolig ändå (tack sköna klassen för det!). Tyvärr så lärde jag mig inte så jättemycket om de andra modaliteterna förutom min egen vilket är tråkigt och får mig att ifrågasätta hela upplägget på denna del av kursen. Jag inser att lärarna ibland vill ”liven it up a bit”, dem tröttnar väl på att göra samma sak hela tiden också men jag är inte så säker på att det är den bästa inlärningsmetod som finns där ut. Och inlärning är ju själva poängen och ärligt talat, på denna nivå borde inte det vara roligt nog oavsett om det alltid är föreläsningar och tentor...

Mycket möjligt här är dock att det var jag som bara var tråkig, inte ansträngde mig nog och bara var allmänt lat. Svårt att veta. Kursen är avklarad i alla fall. Vilket blev lika med att terminen är avklarad! Yay!

 

Och som en slutkläm, det intressanta som jag lärde mig under kursen och som är relevant för denna bloggs namn var att fluoroskopi visade sig vara samma sak som genomlysning...det visste jag inte innan! Tänk vilket vackert namn bloggen gick miste om där. Så synd på så rara ärtor.